Dag 10 & 11 di & wo 31 juli & 1 augustus

31 juli 2018 - Banff National Park, Canada

Vroeg op pad, want we moesten de 300 km. lange Icefields Parkway rijden. Bijna 300 km. door de Rocky Mountains , geen ene berg lijkt op de andere, soms nog met sneeuw op de toppen. Onze eerste stop was bij de Athabasca Falls even snel foto's gemaakt vanwege de lange reistijd die we voor de boeg hebben. Daarna door naar Peyto Lake, 15 minuten lopen van parkeerplaats, dat zagen we niet zitten, maar we zagen een bord voor parkeerplekken van reisbussen & handicapted. Nou met onze permit voor gehandicapten hebben we daar gelijk gebruik van gemaakt. En toen was het maar 3 minuten naar een Viewpoint. Bijzonder van kleur dit meer. Foto's gemaakt en weer op weg. Bij aankomst was er geen Fireban en konden we BBQ'en. Rond onze camper liepen er 2 jonge grondeekhoorntjes. Zaten elkaar uit te dagen en gingen stoeien. Erg leuk om te zien, koprol en weer weg, hoog de boom in, waar de 1 de ander zat uit te dagen.

Banff is wel heel erg toeristisch, vechten om een parkeerplaats, letterlijk en figuurlijk. Maarten wilde vooruit parkeren, we hebben altijd wat extra ruimte aan de zijkant nodig, om de rolstoel van Fred eruit te halen. Val postte zich op de plaats om die vrij te houden, kwam er toch een andere ramptoerist achteruit rijden om onze plek te jatten. Wat Val zei interesseerde hem geen moer en bleef maar achteruit rijden, toen heeft Fred een flinke klap op de achterkant gegeven. We  probeerden bij Eddie's Burger te eten, maar veel Aziatische toeristen die ook een hamburger lusten, 2 uur wachttijd. Even een biertje gehaald in een Irish Pub en toen maar een andere eetgelegenheid opgezocht.

De volgende dag stond Emerald Lake en Natural Bridge op het programma. Met onze camper konden we op 3 gehandicapte parkeerplekken parkeren, beetje a-sociaal vonden we, dus met een beetje achteruit manoeuvreren konden we toch nog een krappe 2 plaatsen vrijmaken. De overflow van Lake Louise stond al aardig vol, dus die hebben we aan ons voorbij laten gaan. Toen roken we ineens een enorme brandlucht, gelukkig niet van de camper maar van bosbranden in de buurt. Nou die bosbranden laten we net achter ons. 's Avonds kwam er een parkwachter (vr) bij ons langs, geniet nog snel even van je BBQ, want vanaf morgenochtend 10:00 uur geldt er een algehele Fireban. De as van een brand 35 km. verderop daalde bij onze plek neer. Het was een hele heftige brand 100 a 200 ha. stond in de fik, geen kruid tegenop gewassen. probeerden nog wel een Inn nat te houden en te redden. Op de website BC Wildfire Service kan je lezen, waar brand is en welke (snel)wegen er afgesloten zijn.