Dag 26 & 27 do & vr 16 & 17 aug

16 augustus 2018 - Hope, Canada

Vandaag eerst een stukje omhoog naar Spences Bridge om bij Hell's Gate Airtram te komen, er is geen weg binnendoor. Maarten bleef liever in de camper en de rest ging omlaag met de skilift. Op het smalste en diepste deel van de Fraser River is er een doorgang gemaakt voor de zalmen. Geen zalm te zien, dus ook geen beren. Foto's gemaakt (die later aan het Blog worden toegevoegd) en wat souvenirs gekocht. Bleek achteraf, dat Fred een dame gemist heeft, die hij (niet persoonlijk) kende van zijn vroegere contacten met Interpolis Tilburg. Zij is lid van onze Facebook  groep Canada Travel Info en Fred wist wel, dat ze dit jaar ook naar Canada gingen met huurauto. Ze bleek rond hetzelfde tijdstip ook in de giftshop geweest te zijn. Tiny had wel een NL stel gezien daar en na het bekijken van haar profielfoto in Facebook wist zij het zeker. Kregen later bericht dat ze in Hope zaten, wij ook, maar zodra we in NL zijn gaan we wat afspreken.

De klompjes zijn nu ook ruilmiddel geworden. Bij het inchecken in Hope gaven we er 2 aan de receptie. Spontane reactie, ze hadden 7 jaar geleden voor het eerst een presentje van bezoekers gehad. Fred vroeg of ze kaartspellen verkochten en er bleek er nog maar 1 aanwezig te zijn. Fred wilde afrekenen, doch geen sprake van.

Het is hier erg druk met heli's in de lucht. Zowel met als zonder waterzak. Inmiddels is in BC de noodtoestand afgekondigd vanwege de bosbranden. De brandweer hier kan het niet meer behappen, en krijgen hulp uit Mexico en de VS. Op de dag van vertrek zaterdag 18-08 zag het er rond 08:00 uur redelijk helder uit. Maar het zicht verslechterde met het kwartier. Bergtoppen waren niet meer te zien en er hing een ferme brandlucht. We hoorden, dat er een paar km verderop een bosbrand was, dus inpakken en wegwezen. Moesten de H'way 1 rijden, die blijft altijd wel open indien mogelijk. Het was drukker in de lucht dan op de campground, dus 10:00 uur vertrokken naar onze laatste plaats voor 2 overnachtingen en wat we begrepen, bosbranden minimaal.