Technische hulpmiddelen.

2 maart 2018 - Leiden, Nederland

Ik heb 2 apparaatjes aangeschaft, waar we veel plezier aan kunnen beleven tijdens onze rondreis.

1. Een GPS tracker, de GNS 2000 is Apple gecertificeerd. De receiver in de Apple iPad is niet sterk genoeg (loopt iedere keer vast). Het werkt d.m.v. Bluetooth en we willen de Offline kaarten van Google Maps gebruiken als navigatie. Hoe werkt het ? Je download de benodigde kaarten in Google Maps (in ons geval de provincies British Columbia & Alberta) Ik heb de routes 1 tem 20 al aangemaakt (staan onder links). Je schakelt de GNS2000 in, op je Ipad zet je Bluetooth aan. Via de Bluetooth instellingen zoek je de GNS2000 en maakt verbinding. Het zal wel wat accuduur kosten, maar er zitten genoeg USB poorten in de campert om hem bedraad aan te sluiten. Je zoekt de benodigde route en voila je kan op pad. Ik heb het apparaatje gekocht via Marktplaats voor een koopje. Bij het lezen van de handleiding zag ik iets opvallends. De GNS blijkt ook de route vast te leggen. Met Freeware software van de fabrikant kan ik de logs importeren op mijn laptop. Het zijn *kml bestanden. Als ik zo'n bestand open, wordt Google Earth Pro opgestart en wordt de route die gereden is getoond. En nu komt het leuke, ik zag op die kaart Pegman (het gele poppetje aan de rechterkant) staan. Als ik Pegman naar de route sleep, dan wordt alles zichtbaar in Street View, kunnen we zien waar we getankt hebben, boodschappen gedaan bij de Walmart, koffie gedronken bij de Starbucks of een hamburger gehaald hebben bij de Mac of nog beter een A&W. Je bent wel afhankelijk of het kaartmateriaal van Street View up to date is.GNS-2000Nog kleiner dan een CrediCard.

We willen op de Campground kunnen internetten en er is niet altijd WiFi en als het er wel is, is het niet gratis. Volgens mij is een MiFi router dan een oplossing. Na veel uitzoekwerk en verschillende antwoorden/adviezen heb ik toch besloten een Huawei E5785LH-22c aan te schaffen.Je bent afhankelijk van frequenties die de telecomproviders gebruiken, die het apparaat gebruikt. Ik heb een chat gevoerd met een medewerker van Rogers, en dat is de grootste telecomaanbieder van Canada en die heeft bevestigd, dat deze Huawei gebruikt kan worden op hun netwerk. Dus zodra we in Canada zijn nemen we de router mee naar een telecomshop van Rogers. Kopen een lokale simkaart met data. Als het werkt, dan kunnen we met 10 devices tegelijk inloggen. Lijkt mij voldoende ;) Indien onze data bijna op is kunnen we via een account bij Rogers ons datategoed weer opwaarderen. Ik denk voordeliger, dan dat ieder van ons een eigen simkaart met datategoed aan moet schaffen. Je kan er niet mee bellen, maar geen probleem want we kunnen What's Appen en daar kan je wel mee bellen ;).We hebben al een groep "CaNaDa" in What's App. Altijd handig om aandachtspunten in vast te leggen. Als het naar behoren werkt, ga ik in de Router Business ;) In de periode dat ik hem niet gebruik, gaat ie in de verhuur met borg.

• 2 weken 35 euro
  • 3 weken 50 euro
  • langer dan 3 weken in overleg.
  • Borg 75 euro per huurperiode
  • Exclusief SIM kaart.                                  huawei-e5785lh-22c-mifi-routerkleiner dan mobiele telefoon.

Het volgende bericht verschijnt half mei 2018. Inmiddels hebben we de meeste Campgrounds al gereserveerd. 11 & 17 mei kunnen we pas de laatste 3 campgrounds in Provinciale Parken reserveren via internet.

Word vervolgd dus.